در شرایطی که اقتصاد حافظه بلندمدت دارد و هر اتفاقی که در آن رخ دهد، اثرات خود را بعدها نشان خواهد داد، باید برای مسائل و بحران‌های کلانی که در حوزه منابع آب، مسائل زیست‌محیطی، صندوق‌های بازنشستگی، بودجه دولت، بیکاری و نظام بانکی کشور وجود دارد، چاره‌اندیشی کرد.

مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور

مسعود نيلي، مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور، اين مسائل را به‌عنوان 6‌ابرچالش اقتصاد ايران عنوان مي‌كند و معتقد است: در شرايط كنوني، فقط گفتمان ملي مي‌تواند به اقتصاد كشور كمك كند و اين گفتمان فراتر از تعامل بين دولت و بخش خصوصي است. نيلي، در نشست چشم‌انداز اقتصاد ايران در سال 96 كه به همت دبيرخانه شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي برگزار شد، به تشريح بررسي‌هاي خود از اقتصاد كشور پرداخت و گفت: اگر اقتصاد سال‌95 از نظر شاخص‌هاي اصلي اقتصاد كلان مورد ارزيابي قرار گيرد، شاخص‌هايي مانند رشد اقتصادي بالاي 7درصد و تك رقمي شدن تورم، تصويري جذاب از اقتصاد را نشان مي‌دهد اما اقتصاد داراي يك چهره نگران‌كننده و زشت نيز هست.

  • اقتصاد ايران ظرفيت مزايده سياسي را ندارد

مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور در ادامه از بحران منابع آب كشور، مسائل زيست‌محيطي، صندوق بازنشستگي، بودجه دولت، نظام بانكي و بيكاري به‌عنوان 6‌ابرچالش اقتصاد ايران ياد كرد. نيلي با بيان اينكه اقتصاد حافظه بلندمدت دارد و اثرات هر اتفاقي بعدها خود را نشان مي‌دهد، افزود: به‌رغم كاهش 30درصدي درآمد سرانه نسبت به سال‌55 مصرف نسبت به آن سال 1.5برابر افزايش يافته و توليد ناخالص داخلي كاهش پيدا كرده اما همزمان با تداوم مصرف مواجه بوده‌ايم.

او ادامه داد: همچنين دارايي‌هايمان يعني آب، هوا، منابع صندوق‌هاي بازنشستگي و نظام بانكي و دارايي‌هاي دولت را بدون اعمال كنترل مصرف كرده‌ايم و ‌اكنون با كمبود مواجه شده‌ايم ضمن اينكه افزايش چشمگير متقاضيان كار نيز مسئله مهم سال‌هاي پيش روست. مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور با بيان اينكه مشكلات نظام بانكي، بودجه و بحران منابع آبي و مصرف بالاي انرژي ارزان در دهه‌هاي گذشته ايجاد شده است، تصريح كرد:

همه در به‌وجود آمدن اين شرايط نقش داشته‌اند و بنابراين همه بايد در حل اين مشكل نقش ايفا كرده و با تشكيل گفتمان ملي از سر آگاهي و به دور از هيجانات سياسي اين مسائل را حل كنند. نيلي افزود: حل اين مسائل، جاي بازي سياسي ندارد و انسجام ملي مي‌طلبد. همه در كشور راجع به مصارف و مخارج صحبت مي‌كنند ولي هيچ‌كس راجع به منابع صحبتي نمي‌كند. او خاطرنشان كرد: اقتصاد ايران ظرفيت مزايده سياسي را ندارد و بايد با گفتمان ملي آن را حل كرد.

کد خبر 364085

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha